Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki

Katarzyna Kozyra

Urodziła się w 1963 roku w Warszawie. W latach 1985-88 studiowała germanistyke na Uniwersytecie Warszawskim. Następnie rozpoczęła studia na Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie gdzie uzyskała dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego w 1993 roku. Odbyła rownież studia w Hochschule für Graphik und Buchkunst w Lipsku.

Zasłynęła swoją pracą dyplomową Piramida zwierząt, wywołując poruszenie i skrajne reakcje u odbiorców. Tym samym wpisała się w krąg artystów reprezentujacych sztukę krytyczną lat 90 XX wieku. 

Kwestię cielesności porusza w swoich następnych pracach typu Olimpia jak i Łaźnia damska oraz Łaźnia męska, za którą otrzymała wyróżienie honorowe na 48. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji w 1999 roku.

W latach 1999 - 2002 realizowała projekt Kara i zbrodnia.

W 2003 roku rozpoczęła prace nad kolejnym przedsięwzięciem W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, który ukonczyła w 2009 r.

W 2011 roku otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Profil artystki na: www.culture.pl

 

Realizacja prezentowana podczas Festiwalu Sztuki 3m. CIAŁO Olimpia

 

 

Prezentacja działania na stronie artystki: http://katarzynakozyra.pl/main/10/olympia/i na stronie Zachęty: http://otwartazacheta.pl/index.php?action=view/object&objid=971&colid=49&catid=8

„Nawiązanie do dzieła Maneta ma podwójnie przewrotny charakter. Kozyra wcielając się w Olimpię nie tylko neutralizuje grozę choroby, „oswaja" jej uboczne skutki prezentując się bez włosów na głowie, ale także – znając kulturowe uprzedzenia i ograniczenia wykluczające aprobatę dla afirmacji ułomności – antycypuje reakcję publiczności i krytyki podobną do tej sprzed półtora wieku. Obraz Maneta ukazujący odpoczywającą kurtyzanę, patrzącą wprost na widza, wywołał skandal sposobem prezentacji kobiecego aktu, bezpruderyjnym, pozbawionym mitologicznego czy religijnego kamuflażu. Widziano w nim nie tylko zagrożenie dla publicznej moralności. Odczytano go jako zły omen rodzącego się ruchu emancypacyjnego kobiet. Kozyra nawiązaniem do Olimpii rzuciła wyzwanie kreowanemu przez mężczyzn i dla mężczyzn kultowi piękna młodego, zdrowego, kobiecego ciała, obnażając fałsz i hipokryzję takiej projekcji kobiecości."

Anna Budzałek, Wacława Milewska

źródło: www.imnk.pl

 

Prezentacja "Olimpii" Katarzyny Kozyry podczas Festiwalu Sztuki 3m. CIAŁO możliwa jest dzięki uprzejmości Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki.