Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki

Andrzej Mitan

Urodzony w 1950 roku. Poeta dźwięku, performer, wydawca płyt artystycznych. Studiował w UMCS i KUL w Lublinie oraz w ATK w Warszawie. Od końca lat 60-tych jest aktywnym animatorem sztuki, kuratorem i koordynatorem wielu festiwali, wystaw, koncertów, sympozjów, m.in. w klubie REMONT w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki, Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" w Radomiu. Związany z międzynarodowym ruchem artystycznym Fluxus. W 1987 r. wpólnie z Cezarym Staniszewskim i Emmettem Williamsem zorganizował w Warszawie Międzynarodowe Seminarium Sztuki ETC, w którym uczestniczyło ponad 100 artystów z całego świata. Zorganizowane przez artystę w 1988 r. Międzynarodowe Seminarium Sztuki zainaugurowało działalność ekspozycyjną Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Kurator generalny Mazowieckiego Festiwalu Artystów „Powstanie sztuki” – Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”, Radom 2008 r.

Wydał dziewięć unikatowych płyt gramofonowych artystów i muzyków awangardowych.

Swoją twórczość prezentował m.in. w Galerii RR w Warszawie, Galerii Działań w Warszawie, Galerie Giannozzo w Berlinie, Filharmonii Narodowej, Galerii Biblioteka w Legionowie, Galerii GR w Grójcu, Galerii Aspekty w Warszawie, Galerii AT w Poznaniu oraz w Moskwie, Belgradzie, Krakowie, Wrocławiu, Wiedniu, Zurichu, Sztokholmie, Budapeszcie, Nowym Jorku, Berlinie i wielu innych miastach na całym świecie.

Andrzej Mitan należy do jednych z najbardziej oryginalnych i zjawiskowych postaci na polskiej scenie niekonwencjonalnej wokalistyki i artystycznego performansu. Jego aktywność twórcza nie mieści się w żadnym nazwanym kanonie przedstawień sztuki. Porusza się na granicy improwizacji jazzowych, poszukiwań tzw. nowej muzyki czy poezji dźwiękowej. Już od końca lat 60-tych organizował grupy muzyczne (Onomatopeja, Święta Racja, Super Grupa Bez Fałszywej Skromności, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej), w których realizował swoje zamierzenia autorskie związane z wokalnym performance. W aranżacjach artystycznych brał zawsze pod uwagę przestrzeń prezentacji, a także możliwości własnego ciała i jego aktywne uczestnictwo w akcie twórczym. Jego prezentacje to za każdym razem swoiste misterium, nasycone improwizacją i zarazem świadomością budowania kreatywnej struktury dźwiękowej.

W ostatnim czasie swoje wystąpienia tytułował „Niepodległa, Granatowa Rurka”, w których był najbliżej poezji artykułowanej w wokalnej formie, z wykorzystaniem struktury alfabetu. Aktualnie realizowane projekty to: „Koncert Figur Niemożliwych” i „Polski Poemat Dydaktyczny”.

Realizacje artysty:

Koncert na ryby

koncert

(...) Koncert na ryby jest utworem przesyconym symboliką, topiką i metaforyką, które tworzą "interpretacyjne kłącze". Dla uczytelnienia struktury dzieła - które w intencji autora ma być pełne, a więc doskonałe - konieczne jest przywołanie wszystkich czynności przygotowawczych. Andrzej Mitan wyruszył w wędrówkę po wodę do akwariów do źródeł czterech rzek: Zagożdżonki, Radomski, Rolnicy i Wisły, z którymi wiążą go wspomnienia. Ten wątek autobiograficzny, jeden z wielu, został wpleciony w strukturę dzieła. Cztery rzeki symbolizują wszystkie cztery strony świata i obrazują prywatny mikrokosmos artysty.


02Motyw wędrówki symbolizują życie człowieka. Często przebieg ludzkiego życia, od momentu narodzin aż po śmierć, jest porównywany do biegu rzeki, od źródeł do ujścia. Już starożytny myśliciel stwierdził, że wszystko płynie, przemija, i nikt nie może wejść dwa razy do tej samej wody w rzece. Podróż do źródeł jest jednocześnie sentymentalną, symboliczną podróżą w czasie minionym, który utrwaliła pamięć, do wieku niewinności, wyrazem idei wiecznego powrotu.

Woda jest też jednym z żywiołów. Krystalicznie czysta symbolizuje życie, odrodzenie, oczyszczenie, katharsis. Towarzyszy licznym obrzędom i rytułałom przejścia, w chrześcijaństwie obmycie wodą lub zanurzenie w niej osoby chrzczonej symbolizuje nawrócenie i oczyszczenie z grzechów. Artysta chętnie będzie odwoływał się do filozoficznej i artystycznej spuścizny greckiego antyku i do tradycji chrześcijańskiej. (...)

tekst: Romuald K. Bochyński / Czas przeszły odnaleziony, w: Andrzej Mitan "Koncert Na Ryby" - katalog, Radom 2011

Z Festiwalu Sztuki 3M. WODA - „Koncert na ryby” / prezentacja multimedialna